Stijlicoon: De parel
Parels hebben sinds het begin der tijden al een grote aantrekkingskracht gehad op mensen. Op zich is dat niet zo verwonderlijk, want hun mysterieuze glans is ongeëvenaard.
Parels ontstaan als een klein deeltje een oester binnendringt. Als reactie hierop kapselt de oester het vreemde deeltje in met hele dunne laagjes parelmoer en zo groeit er langzamerhand een parel. Omdat dit lang niet bij alle oesters gebeurd waren parels lange tijd erg zeldzaam. In 1893 ontwikkelde de japanner Kikichi Mikimoto een manier waarop zoetwater parels gekweekt konden worden. Hoewel dit nog steeds een relatief langzaam proces is heeft het er wel toe bijgedragen dat parels veel toegankelijker zijn geworden zonder iets van hun aantrekkingskracht te verliezen.
Parels zijn inmiddels een veelzijdige klassieker, onder andere door mensen als Coco Chanel, die regelmatig een parelketting droeg. Doordat parels in veel kleuren verkrijgbaar zijn, laten ze zich gemakkelijk combineren. Daarnaast zijn ze vanwege hun ingetogen uitstraling ook geschikt om te dragen bij elke gelegenheid. Hoewel de parelketting nog steeds een tijdloze keuze is, zijn er ook modernere creaties waarin parels een belangrijke rol spelen. Zo laten merken als Lapponia en Jörg Heinz zich door de parel inspireren tot opvallende ontwerpen en is er op het gebied van parels voor ieder iets passends.