Het horloge volgens Yvo Staudt: authenticiteit met eeuwigheidswaarde
Het Nederlandse horlogemerk Staudt Twenthe neemt in binnen- en buitenland in hoog tempo in populariteit toe. Oprichter en eigenaar Yvo Staudt is er druk mee, maar hij vertelt toch graag iets meer over het horloge in het algemeen, de designs van Staudt en wat we er binnenkort van het merk mogen verwachten.
Wat zijn de horlogetrends in het algemeen die je op dit moment ziet?
“De afgelopen jaren is er een tweedeling ontstaan tussen horlogeliefhebbers. Grote horlogemerken worden steeds meer lifestylemerken, waarbij het de drager meer gaat om het statussymbool. Deze merken worden vaak verkocht in eigen boetieks waar (te) vaak mensen in werken die gedrild zijn om zoveel mogelijk aantallen te verkopen. Dat draagt niet echt bij aan het feest dat een nieuw horloge kopen zou moeten zijn. Vaak maakt het de kopers ook niet uit, omdat ze gewoonweg het merk en bijbehorende lifestyle willen uitdragen. Aan de andere kant is er de groep die zich steeds meer gaat afzetten tegen verlifestylerisering. Zij kiezen heel bewust wat ze kopen, van wie en met welke intentie het gemaakt wordt. Échte authenticiteit wordt steeds belangrijker. Veel meer mensen willen iets bijzonders, niet iets waar er honderdduizenden van gemaakt worden.”
Zijn er ook trends in de collectie van Staudt Twenthe?
“Ik doe niet aan trends. Trends zijn me veel te vluchtig. Ik maak horloges die ik mooi vind, met het idee dat ze levenslang mooi zijn. Horloges met eeuwigheidswaarde. Trends komen en gaan. Mijn horloges blijven.”
Zien we dingen in de collectie die kenmerkend zijn voor het merk?
“Op geen enkele manier ben of wil ik een trendsetter zijn. Ik maak gewoon wat ik mooi vind en wat ik vind passen in de collectie. Mijn horloges zijn nooit schreeuwerig, maar wat erg kenmerkend is voor mijn laatste horloges, de Guilloche Chronograph, is het guilloche-patroon dat in het midden van de wijzerplaat is gebruikt. Dit patroon is met de hand geguilllocheerd door middel van een ‘rose engine’. Lijn voor lijn wordt de Guilloche handmatig uit massief zilver gesneden. In totaal duurt het meer dan drie dagen om één wijzerplaat te maken. In dit filmpje ga ik op bezoek bij de beroemde Jochen Benzinger die mijn ontwerp tot leven brengt op zijn rose engine.”
Kan je al iets zeggen over wat we van Staudt Twenthe mogen verwachten?
“Momenteel werk ik erg hard aan een nieuwe versie van de Praeludium Automatic, die ik in 2015 heb geïntroduceerd. De essentie van het ontwerp wil ik eigenlijk niet te veel aanpassen. Maar ik vond dat het wel iets spannender mocht. In de wijzerplaat ga ik bijvoorbeeld werken met verschillende texturen. In het midden komt een textuur die een beetje lijkt op heel fijn schuurpapier met daar omheen gefreesde ronde lijnen. En waar we voorheen de cijfers printten, gaan we ze nu van staal maken en op de wijzerplaat leggen. De horlogekast wordt nóg slanker en een stukje kleiner. Voorheen gebruikte ik cirkels om de buitenmaten van de horlogekast te ontwerpen, maar afgelopen jaar heb ik me er helemaal in ondergedompeld om daar andere vormen voor te gebruiken. Het is uiteindelijk een ovaal geworden, zodat de horlogekast iets ‘scherper’ wordt.”
Bekijk Staudt Twenthe collectie